Важливо
Новини

“Бреши мені”: як Кремль витрачає мільйони доларів на “фабрику пропаганди” у США

FacebookTwitterTelegram

“Бактеріологічний терор Києва”, “український дрон, який наблизився до ядерного реактора”, “сильнодіючі стимулятори, які використовують українські військові”, “у Бучі було інсценування”. Так, ви все правильно зрозуміли – це стандартні тези російської пропаганди, яка з самого початку широкомасштабного вторгнення в Україну намагається переконати світ в тому, що “чорне” це “біле”. Кремль роками створював розгалужену систему каналів поширення потрібних йому наративів, але орієнтований на закордонну аудиторію телеканал Russia Today (RT) був і лишається одним з основних. Попри санкції і іміджеві удари, RT і близькі до нього структури знаходять можливості витрачати мільйони доларів на те, щоб світ змінив свою думку про необхідність підтримувати Україну у війні з окупантами. І роблять це навіть на території свого“найбільшого ворога” – США.

Російська пропаганда в США, представлена вже згаданим RT та радіо Sputnik, роками займалася критикою дій американської влади і створенням “альтернативної реальності”, у якій “білий та пухнастий” Кремль робить все можливе для зміцнення світового порядку. Цей інформаційний шум не зміг перекрити звірства росіян в Україні. За півроку повномасштабної війни більше 30 країн повністю або ж частково виключили зі свого ефіру російські пропагандистські ресурси, зокрема і RT та Sputnik

Блокування роботи RT відбулося і в США (про ситуацію зі Sputnik’ом – трішки нижче). 

Втім, повністю зупинити створення і поширення російської пропаганди за кордоном не вдалося. Попри блокування RT в Америці, їхні працівники взялися тут створювати контент для споживачів в Індії, Південній Америці, Китаї та країнах Африки, залучаючи “американських партнерів”. Основна мета незмінна – переконати світ не підтримувати Україну. 

Ціна брехні

Спроби переконати весь світ у своїй правоті – дорога справа. Наприклад, за даними “РБК”, у 2020 році на роботу RT з федерального бюджету рф виділили 27.4 мільярдів рублів і таку ж суму планували виділити у 2021-му. За інформацією російського видання Insider, лише річна зарплатня головреда телеканалу Маргарити Сімоньян сягає понад 36 мільйонів рублів (або ж півмільйона доларів). 

Виділені суми вражають і, водночас, демонструють важливість пропаганди для Кремля. Про це також свідчить і той факт, що навіть попри заборону трансляції RT в США, росіяни продовжують витрачатися тут на створення контенту. На сайті Міністерства юстиції США на початку серпня розмістили інформацію про укладання договорів на створення медіаконтенту між російськими компаніями і створеною на початку березня фірмою Rebel Media Productions LLC

Остання має створити 50 епізодів чотирьох півгодинних шоу (Cost of Everything, 360 View, The M.O. і The Whistleblowers), які RT International транслюватиме в Індії, Китаї, Африці та Південній Америці. 

Тобто, російські пропагандисти, втративши можливість розповсюджувати свої наративи в США, взялися використовувати США як майданчик створення цих наративів для інших країн.


У викладених на сайті Міністерства юстиції США документах йдеться про те, що три контракти від імені росіян підписували структури, пов’язані з Автономною некомерційною організацією “ТВ-Новости”, яка і управляє каналом RT. Слово “автономна” в назві звучить дуже іронічно, враховуючи той факт, що фінансується діяльність каналу з російського бюджету.


Один контракт – на 1.27 мільйонів доларів – АНО “ТВ-Новости” уклала напряму. За ці гроші на каналі RT має з’явитися програма англійською мовою під назвою “The M.O. W/Manila Chan”. В документі сказано, що кожен 25-хвилинний епізод програми буде розповідати про те, як колективний Захід продовжує нести війну по всьому світу.

Ми також розглянемо економічну війну, яку ведуть Сполучені Штати Америки та їхні союзники та вплив санкцій на життя людей у ​​всьому світі”, – йдеться у документі.

Друга угода була підписана російським ТОВ “Карт”. Документ передбачає створення контенту для двох програм: “The Cost of Everything” та “The 360 View”. Договір діятиме до липня 2023 року і до цього часу виконавці повинні зробити по 50 епізодів для кожного шоу. Загальна вартість угоди – 2 540 800 доларів.Засновниками ТОВ “Карт” виступають ТОВ “Медиа-капитал” (90%) та ТОВ “Рейтинговое агентство “РИА Рейтинг” (10%). “Медиа-капитал”, у свою чергу, належить Автономній некомерційній організації “Редакция газеты “Московские новости”, якою володіє Федеральне державне підприємство “РИА Новости”. Останнє очолює один з найодіозніших пропагандистів рф Дмітрій Кісєльов.

Третю угоду підписало вірменське підприємство “Старк Індастріз”, директором та засновником якого вказана Татевік Аракелян. Воно замовило створення програми “The Whistleblowers” за аналогічну суму – 1 270 400 доларів за 50 випусків. Таким чином, один випуск пропагандистської програми коштуватиме 25.4 тисячі доларів – це суттєво більше, ніж статутний капітал вірменської проклади, яка, судячи з усього, відіграє роль банальної “прокладки”.

Хто отримує гроші

Всі три угоди укладені з американською Rebel Media Productions LLC, якою керує Бенджамін Свон. Є підозри, що цю структуру створили спеціально в інтересах RT. На це, принаймні, натякають збіги в хронології. 

1 березня компанія DirecTV – один з найбільших операторів супутникового телемовлення у США – оголосила про виключення зі своєї мережі дітища RT – RT America, а Національна асоціація мовників США на тлі подій в Україні закликала припинити транслювати всі програми, які “мають відношення до російського уряду чи його агентів”. Після DirecTV аналогічний крок зробили й інші великі американські оператори.

RT America закривається і звільняє співробітників. Те саме відбувається і з T&R Productions – виробничою компанією, яка, по суті, управляла RT America. Тоді ж, у березні, реєструється компанія Свона, яка спочатку виплачує сотні тисяч доларів звільненим співробітникам RT America та T&R Productions – про це прямо сказано в документах, розміщених на сайті Міністерства юстиції США, а потім підписує контракти на створення контенту для RT.

Хто такий Бен Свон? Американський журналіст з дуже неоднозначною репутацією, яка свідчить про його захоплення “теоріями змов” і публікацію неперевіреної інформації.  Так, у червні 2015 року він був найнятий філією CBS-46 WGCL-TV в Атланті, де працював над програмою «Перевірка реальності з Беном Свонном». Але вже у січні 2017-го його було відсторонено від роботи за оприлюднення статті, яка намагалася актуалізувати так званий Pizzagate – чутку про те, що нібито оточення Хілларі Клінтон пов’язане з таємною організацією педофілів. Вона з’явилася в США в період президентських виборів 2016 року і базувалося на опублікованому на Wikileaks під час передвиборчої кампанії листуванню керівника штабу Хілларі Клінтон Джона Подести з власником піцерії.

Чутку назвали фейком потужні американські ЗМІ – від The ​​New York Times до Fox News, потім підключилися і правоохоронці – поліцейський департамент округу Колумбія назвав цю історію “вигаданою теорією змови”. Свон же закликав до розслідування цього фейку, використовуючи при цьому на анонімних інтернет-користувачів в якості джерел.

За деякий час Свона поновили, але протримався він недовго – його знову звільнили 29 січня 2018 року. І тепер він працює з росіянами.

Власне, команда Свона теж своєрідна. Так, вищезгадане шоу “The M.O. W/Manila Chan” буде вести Маніла Чан з RT America. Ну і хоча в Twitter вона позиціонує себе як незалежного журналіста, сам її акаунт має мітку – “пов’язане з росією медіа”. Власне, приналежність до останнього Маніла доводить своє роботою. Наприклад, це вона просувала дуже популярний в росії меседж про те, що Володимир Зеленський насправді не управляє Україною.

Це, власне, краще за будь-які документи розповідає про контент, який буде створений компанією Свона для RT.

Міцний фундамент

Росія давно створювала міцний фундамент для своєї пропагандистської роботи в США. І йдеться не лише про діяльність RT America. У 2017 році російське державне міжнародне інформаційне агентство “Россия Сегодня” і американська RM Broadcasting LLC уклали угоду про співпрацю і цим відкрили для російського радіо Sputnik шлях в США – американська фірма зобов’язувалася забезпечити трансляцію радіопрограм росіян. За даними видання dailymail.co.uk, за це росіяни протягом 2017-2019 років заплатили власнику американської фірми Арнольду Фероліто понад 2 мільйони доларів за контрактами. В січні ж 2020 року було нібито підписано ще одну угоду на таку ж суму і з терміном до 2023 року.

Під час ефірів ведучі Sputnik’а виправдовують вторгнення росії в Україну, називаючи це “інтервенцією” та стверджуючи, що нібито Україна вчинила “злочини” проти своїх російськомовних громадян. Цю тезу тут, до слова, просувала вже згадана вище Маніла Чан.

Ще один співробітник студії – Лі Странахан раніше “засвітився” разом з українським нардепом Віктором Медведчуком, якого нині підозрюють у державній зраді, у проросійському фільмі Олівера Стоуна. Власне, якщо цього недостатньо, щоб скласти враження про Лі, то можна звернутися до однієї з його цитат

“Я вже знав, що в Україні справді є нацисти. І, коли путін заговорив про них, я подумав: “так, саме час порушити цю тему”.

Sputnik регулярно втрапляв у різномантні скандали через занадто відверту роботу на Кремль. Так, наприклад, у січні 2017 року розвідка США звинуватила Sputnik (не саме радіо, а загалом інформаційне агентство) у спробах впливу на президентські вибори 2016 року. Станцію також критикували за поширення неправдивої інформації про те, що атаки з використанням хімічної зброї в Сирії були обманом, а держдеп США у своєму звіті вказував, що RT і Sputnik відіграли ключову роль у поширенні дезінформації про COVID-19.

Роботу радіо Sputnik у США не змогли зупинити через те, що пропагандисти тут транслюються на громадських хвилях – по суті, компанія Фероліто не створювала для росіян окрему радіостанцію, а просто “орендувала” час для них на існуючих. І втручатися в їхню роботу американці не можуть. Так, Національна асоціація мовників вже закликала припинити транслювати програми, пов’язані з російським урядом і його агентами, але WZHF (Washington) і KCXL (Kansas City) поки не припинили надавати ефірний час для росіян.

«Я не агент, незалежно від того, що я підписав. Я  продав тому, хто має право говорити. А якщо ви не хочете це слухати, не слухайте!», – заявляв Арнольд Фероліто раніше.

Як бачимо, попри санкції росіянам все ж вдалося створити тут “базу” для своєї подальшої роботи – навіть в умовах накладення обмежень. Як? Довго шукати відповідей не потрібно, варто просто знову глянути на об’єми виділених з федерального бюджету рф сум на існування пропагандистських ресурсів. Ці факти не варто недооцінювати, адже те, що для українців звучить як абсурд чи брехня, для іноземців може звучати зовсім інакше. Посіяти сумніви, просунути свій наратив – це основні задачі росії. Ми маємо цьому протистояти, шукати і знаходити способи доносити правдиву інформацію про війну в нашій країні. Адже від світової підтримки залежить чимало.

Павло Новик, “Харківський антикорупційний центр”

Автор цієї статті є учасником програми Interlink Academy Fellowship, що фінансується урядом Німеччини

Гола Пристань - місто на півдні України, яке розташоване в 11 кілометрах від Херсону і нині перебуває у тимчасовій окупації. Місцеві не раз показували ворогу, що їхнє місто - це Україна. Демонстрували це, несучи вулицями українську символіку, плакати із патріотичними гаслами і вимагаючи від російських військових відпустити викрадених мешканців. Окупанти ж під виглядом “звільнення” займаються тут звичними для себе справами - мародерством і “віджимом”.

Будь як СБУ! Слідкуй за нами :)

Підписуйся на нашу розсилку. Лише найлютіше. Лише раз на тиждень!

І не забудь підписатись на наш YouTube та Телеграм

Маєш, що додати? Додай!

    Хочеш закинути нам тему? Закинь!

      Новини

      “Я ще не готова побачити цю братню могилу під тим, що було моїм будинком”: історія мешканок Ізюма, які вибралися з пекла

      “24 лютого, коли почали стріляти, ми були у Харкові. Вранці почалися вибухи, потім нам сказали, що на роботу не потрібно йти до окремого розпорядження. Ми вагалися - їхати в Ізюм чи залишатися в Харкові. Потім вирішили поїхати в Ізюм. По-перше, там своя квартира. По-друге, там батьки наші. Ми думали, що там нас омине. Ця квартира в Ізюмі… Це була наша віддушина. Ми жили цією квартирою, в нас там такий чудовий краєвид, хотіли в ній на пенсії жити”, - розповідає Анна (на її прохання ми змінили ім’я). Жінка каже, що ввечері 24 лютого в Ізюмі було набагато тихіше, ніж у Харкові. Тож родина вирішила залишитися тут, а Анна навіть почала кликати до себе колег. Але на початку березня ситуація різко змінилася.

      Новини

      “На службі пропаганди”: як церковники з Харківщини допомагали окупантам

      На початку вересня Збройні сили України звільнили майже всю Харківську область, частина якої півроку перебувала під російською окупацією. З моменту звільнення пройшло декілька тижнів, але досі чи не кожен день українці дізнаються про нові подробиці звірств окупантів. Окремі населені пункти Харківщини зараз знищені майже повністю. Серед них і Ізюм, де після деокупації було знайдено масові поховання вбитих росіянами цивільних. Ворог також "лишив в спадок" місту розбиті мости і будинки, де немає світла, газу і зв'язку. Росіяни старанно приховували злочини всі місяці окупації, прикриваючись пропагандистськими роликами про "визволителів" і створюючи ілюзію турботи про місцевих. 

      Новини

      Журналісти Стремоусова, прихильниця Шарія та учасник “Безсмертного полку”: хто з Енергодару підіграє пропагандистам, звинувачуючи ЗСУ в ударах по ЗАЕС

      Запорізька атомна електростанція, розташована в тимчасово окупованому Енергодарі, за півроку пережила дуже багато. Тут росіяни катували та вбивали працівників, розміщували свою техніку прямо в машинній залі, а ракетні комплекси - на території. Але найстрашнішим є той факт, що окупанти перетворили станцію на центр ядерного шантажу чи не усього світу, регулярно б’ючи по АЕС і звинувачуючи при цьому ЗСУ.